همیار اینفو - ارائه دهنده موضوعات روز دنیا

جدیدترین موضاعات را در همیار اینفو بخوانید

همیار اینفو - ارائه دهنده موضوعات روز دنیا

جدیدترین موضاعات را در همیار اینفو بخوانید

حضانت فرزند چه شرایط و قوانینی دارد؟

ازدواج امری مقدس است که می تواند فواید زیادی برای زنان و مردان به همراه داشته باشد. ازدواج بین زن و مرد علاوه بر اینکه زندگی سرشار از آرامش را برای آنها به ارمغان می آورد، می تواند منجر به فرزندآوری و ادامه نسل آنها نیز شود. 

 

مسئولیت حضانت کودک پس از تولد بر عهده والدین خواهد بود. با این حال، شرایط و ضوابط حضانت کودک ممکن است متفاوت باشد و حتی ممکن است حضانت به شخص دیگری غیر از والدین نیز واگذار شود.


شرایط و ضوابط حضانت فرزندان پس از مرگ پدر یا مادر

مرگ والدین یکی از عواملی است که می تواند حضانت فرزندان را تغییر دهد. پدر یکی از افرادی است که از زمان تولد تا بزرگسالی، سرپرست کودک خواهد بود و در صورت طلاق، هنوز در یک سن مشخص حضانت کودک را بر عهده خواهد داشت.

اما اگر پدر فوت کند، چه کسی عهده دار حضانت کودک خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر پدر فوت کند، حضانت کودک را به مادرش می سپارد.

این بدان معناست که در صورت فوت پدر، مادر به عنوان سرپرست فرزندان منصوب می شود و مسئولیت آن کاملا بر عهده او خواهد بود. نکته مهم این است که اگر پدر قبل از مرگ فرزند خود را سرپرستی تعیین کرده باشد، در صورت مرگ وی، آن سرپرست نمی تواند حضانت کودک را بر عهده بگیرد و تنها شخصی که می تواند سرپرست کودک باشد، مادر او خواهد بود.

برخی تصور می کنند در صورت فوت پدر، پدربزرگ پدری می تواند سرپرست کودک باشد. باید بگوییم که این عقیده کاملاً غلط است و قانونگذار پس از مرگ پدر فقط مادر را به عنوان سرپرست در نظر گرفته است.

اما گاهی ممکن است مادر اختیار اخلاقی در حضانت فرزند خود نداشته باشد، در این صورت دادگاه حضانت فرزند وی را بر عهده می گیرد و آن را به بستگان  واگذار می کند. به عنوان مثال، اگر والدین پس از مرگ والدین معتاد شوند، حضانت وی به صلاح کودک نیست و حضانت او سلب می شود.

در صورت مرگ مادر، تنها شخصی که می تواند از کودک مراقبت کند پدر او خواهد بود. اگر پدر در قید حیات نباشد سایر شرایط حضانت فرزند در نظر گرفته می شود.


در صورت فوت هر دو والدین چه کسی حضانت خواهد داشت؟

در بالا گفتیم که پس از مرگ پدر، مادر سرپرست فرزندان است و پس از مرگ مادر  پدر می تواند سرپرست فرزندان خود باشد. اما در برخی موارد دیده می شود که هر دو والدین با هم فوت کرده اند و هیچ یک از آنها برای گرفتن حضانت کودک زنده نیستند، در این صورت قیم کودک شخص دیگری خواهد بود.

اگر کودک والدین خود را از دست داده باشد، در درجه اول جد پدری وی به عنوان سرپرست منصوب می شود. یعنی پدر بزرگ کودک باید حضانت او را به عهده بگیرد. اما گاهی ممکن است پدربزرگ پدری کودک زنده نباشد یا به دلایل مختلف نتواند این مسئولیت را بپذیرد. در این صورت حضانت به قیم منتقل می شود.

در صورت عدم تعیین سرپرست، دادگاه فردی را به عنوان سرپرست برای حضانت کودک انتخاب می کند و برای تعیین سرپرست ابتدا اقوام کودک اولویت دارند.


شرایط و ضوابط حضانت کودک پس از طلاق

طلاق یکی از عوامل آسیب رساندن به خانواده ها در جامعه امروز ما است و گاهی اوقات برخی مشکلات را برای کودکان ایجاد می کند.

حضانت فرزندان پس از طلاق یکی از مواردی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به افزایش آمار طلاق، قانونگذار حساسیت زیادی در این زمینه نشان داده است. طبق قانون، سرپرست کودک پس از طلاق با توجه به سن کودک تعیین می شود. در سالهای گذشته  طبق قانون، حضانت پسر از بدو تولد تا دو سالگی با مادر و از دو تا پانزده سالگی با پدر بوده است. همچنین حضانت یک دختر بعد از طلاق از تولد تا 7سالگی با مادر و از 7 تا 9سالگی با پدرش است.

وکیل طلاق توافقی می تواند تمامی این موارد و شرایط قانونی را به صورتی دقیق برای شما بیان کند.


در چه صورت حضانت از والدین سلب می شود؟

در بعضی موارد، والدین ممکن است شرایطی داشته باشند که حضانت آنها به صلاح فرزندشان نیست و ممکن است از نظر روحی و جسمی به فرزندشان آسیب برساند.

بنابراین قانونگذار مواردی را در نظر گرفته است که در صورت وجود حضانت والدین سلب و به شخص ذی صلاح دیگری سپرده می شود. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای سهولت کار انجام دهید:


اگر قیم کودک را مورد ضرب و شتم قرار دهد و این امر غیرعادی باشد، می تواند موجب سلب حضانت شود.

در برخی موارد، والدین ممکن است به یک بیماری روانی مبتلا باشند، در این صورت در صورت تأیید پزشک قانونی، حضانت ساقط می شود.

اگر پدر یا مادر بی اخلاقی، روسپی گری و ... داشته باشند حضانت لغو می شود.

اعتیاد والدین به مواد مخدر، الکل و ... .

اگر یکی از موارد فوق وجود داشته باشد، حضانت از والدین ساقط می شود و به والدین دیگر  سرپرست، پدربزرگ پدر ، سرپرست یا هر شخصی که دادگاه حضانت وی به صلاح کودک می داند، منتقل می شود.

نکته مهم: سلب حضانت فقط موارد ذکر شده در بالا را شامل نمی شود و گاهی ممکن است مقام قضایی شرایط دیگری را نیز در نظر بگیرد و حضانت والدین را بر اساس آنها لغو کند. به طور کلی  هر عاملی که حضانت والدین را برای فرزند نامطلوب سازد، محرومیت از حضانت محسوب خواهد شد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت گروه وکلای هوداد مراجعه کنید تا اطلاعات جامع و دقیقی را در زمینه مسائل حقوقی به دست آورید.