همیار اینفو - ارائه دهنده موضوعات روز دنیا

جدیدترین موضاعات را در همیار اینفو بخوانید

همیار اینفو - ارائه دهنده موضوعات روز دنیا

جدیدترین موضاعات را در همیار اینفو بخوانید

مفهوم ارث

ارث در معنای حقوقی آن به معنای انتقال اموال و دارایی های شخص متوفی به ورثه وی است. البته باید توجه داشت که ارث نه تنها جنبه مادی دارد، جنبه های معنوی نیز دارد که معمولاً کمتر به این جنبه معنوی کمتر توجه می شود.  
جنبه های معنوی مانند حقوق غیر مالی که می توان به حق انتقال اشاره کرد و ... اگرچه در بسیاری از موارد، علی رغم اینکه افراد در مورد تقسیم ارث نتیجه گیری می کنند، اما هنوز هم در طول تقسیم ارث، آنها با مشکل روبرو می شوند که وراث را مجبور به کمک گرفتن از وکیل ارث می کند تا کارهای انحصار وراثت به راحتی پیش برود.
انواع طبقات ارث
افراد با توجه به رابطه خود با متوفی از ارث بهره مند می شوند.
طبقه اول: والدین، فرزندان و فرزندان فرزندان
طبقه دوم: اجداد، خواهران، برادران و فرزندان آنها
طبقه سوم: خواهران، برادران، والدین و فرزندان آنها

نکته قابل توجه در کلاسهای ارث این است که اگر طبقه اول زنده باشد، طبقه دوم از ارث محروم می شود. همچنین اگر طبقه دوم زنده باشد، افراد طبقه سوم سهمی نصیب آنها نمی شود. در غیاب کلیه افراد متعلق به طبقات بالاتر، امور مربوط به املاک متوفی به دادگاه ارجاع می شود.
موانع ارث
اگرچه روش تقسیم ارث با توجه به طبقات متفاوت است، اما در برخی موارد وراث از ارث محروم می شوند که به شرح زیر است:
قتل: وقتی شخصی وارث خود را بکشد از ارث محروم می شود.
کفر: این امر زمانی اتفاق می افتد که وراث و موروث مذاهب مختلف دارند که این پول متعلق به وراث نیست و اموال متعلق به بیت المال باشد.
لعان: لعان به دو صورت در می آید: 1- لعان زن و شوهر: که موجب حرمت ابدی می شود و مراجعه به آن امکان پذیر نیست.
2- نفرین فرزندان و والدین: این نفرین را نفی والدین نیز می نامند که می توان با آن رابطه ارثی یک طرفه برقرار کرد.
مفهوم وراث
وراث افرادی هستند که وارث دارایی شخصی هستند که مجموع این افراد است. به این ترتیب وراث نقش معاون متوفی را دارند و بنابراین می توانند اموال متوفی را دریافت کنند.

قابل ذکر است که بدهی های متوفی باید قبل از توقیف ارث پرداخت شود. بنابراین، تا زمانی که بدهی ها را پرداخت نکرده و اجازه مالکان را نگرفته باشند، وراث نمی توانند اموال متوفی را توقیف کنند.
اموال پس از فوت متوفی در اختیار وراث قرار می گیرد اما قبل از آن باید بدهی ها و بدهی های متوفی پرداخت شود. در این حالت بهتر است از حضور وکیل ارث استفاده کنید تا مراحل به خوبی انجام شود.
حصر وراثت
همانطور که می دانید، هر یک از وراث سهم خاصی از ارث دارند و برای تصرف در آن باید کارهای انحصار وراثت را انجام داد که این کار را شورای حل اختلاف انجام می دهد. شورای حل اختلاف با صدور گواهی انحصار وراثت این موضوع را اثبات می کند.
نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت
ابتدا برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به اداره ثبت احوال مراجعه کرد تا مرگ رایانه را ثبت کند که پس از سلب شناسنامه متوفی برای وی گواهی فوت صادر می شود. پس از صدور گواهی، تمام اموال به ورثه منتقل می شود و وراث برای تعیین سهم خود و دریافت گواهی انحصار وراثت به دادگاه می روند.
برخی از دعاوی منجر به اعتراض یکی از وراث نسبت به سهم الارث می شود، این امر ممکن است به دلیل ثبت نشدن شخصی در گواهی وراثت باشد که در این صورت شخص می تواند با کمک وکیل ارث شکایت کند.
وکیل ارث
برای اینکه وراث بتوانند ارث بگیرند، ابتدا باید ارث آنها تأیید شود و سپس سهم آنها از ارث مشخص شود.
با انجام مراحل فوق، موضوع انحصار وراثت به دادگاه ارجاع می شود و دادگاه با صدور گواهی انحصار وراث، سهم الارث هر شخص را تعیین می کند. در صورت بروز هرگونه مشکل در بین وراث در رابطه با موضوع انحصار وراثت، این مسئله با مداخله وکیل ارث قابل حل است. در مورد چگونگی ارتباط گرفتن با وکیل طلاق روی این لینک کلیک کنید.
ارث زن از شوهر
در صورت فوت مرد و در صورتی که زن از همسر خود فرزند یا نوه ای نداشته باشد، یک چهارم ارث به وی تعلق می گیرد اما در صورتی که فرزند داشته باشد، یک هشتم اموال به او به ارث می رسد.
ارث فرزند فوت شده
اگر فرزند پیش از پدر فوت کند، از ارث هیچ سهمی نخواهند داشت. در مواردی که افراد طبقات بالاتر وجود نداشته باشند، نوه ها از مادربزرگ و پدربزرگ خود ارث بری می کنند.
بیشتر بخوانید: ملاقات با فرزندان بعد از طلاق چگونه است؟